Linköpings Konståkningsförening

Linköpings Konståkningsförening bildades 1959 och har idag ca 500 medlemmar.

LKF:s verksamhet bedrivs i ishallarna på Stångebro Sportfält, oftast i Stångebro ishall, men ibland också i SAAB Arena och Träningshallen.

Vi i LKF bedriver Skridsko- och konståkningsskola för barn och ungdomar, motions/vuxengrupp samt träning för fortsättningsgrupper och Tävlingsåkare (singel). Antalet åkare under ett år är ca 350 st.

Inom föreningen har vi åkare och tränare på alla nivåer, från nybörjare till elit, stora som små. Genom åren har vi haft åkare på nationell och internationell nivå med VM i Tokyo 2007 som den mest meriterande tävlingen.

LKF är också väl ansedd som arrangör för tävlingar, LKF har arrangerat nationella tävlingar upp till SM, samt Nordiska Mästerskapen 1999 och 2019. LKF arrangerar idag Sveriges största tävling i antal åkare, LKF Trofén, en tävling som samlar ca 270 åkare, från Bredd till Elit. Inom föreningen finns utbildade domare på alla nivåer och även andra tävlingsfunktionärer.

Föreningen präglas av ledorden Glädje- Passion- Styrka, där glädjen är påtaglig och kommer ur kärleken till sporten och gemenskapen mellan åkare och familjer i föreningen. Såväl åkare som föräldrar arbetar aktivt i föreningen, t. ex. som funktionärer vid tävlingar och vid den storslagna isshowen LKFonICE, som återkommer vartannat år. LKFonICE är en isshow som består av LKF-åkare som aktörer. Showen sätts upp i april, har ca 6 föreställningar och är en stor höjdpunkt för oss.

LKF har platser på Nationellt Idrottsgymnasium för tävlingsåkare som ger åkarna en unik möjlighet att kombinera studier med en satsning på sin idrott (konståkning). LKF har även platser på Arenaskolan årskurs 7-9, med konståkning på schemat för tävlingsåkare.

Läs mer: NIU (Nationellt godkända idrottsutbildningar)